El fuego y la grasa is a solo exhibition of the artist Bernardo Tejeda curated by Marisol Salanova about symbolism in dialogue with art in his early spiritual expression at the Museo de la Valltorta in Castellón from October 18th to December 18th 2013. Cave paintings indicate that in prehistoric times humans had an artistic representation system probably related to some magic-religious practices to promote hunting. Spearheads, whips, canes and other tools related to this are present in images that refer to shamanic traditions that have existed throughout the world from the beginning. Now materials created by the artist around the shamanic are exposed with apparent order, causing some doubt, making us thinking into the work of Joseph Beuys on fat or contemporary rock art by Ana Mendieta.
El fuego y la grasa es una exposición individual del artista Bernardo Tejeda comisariada por Marisol Salanova sobre el simbolismo del arte en su temprana expresión espiritual en el Museo de la Valltorta en Castellón del 18 de octubre al 18 de diciembre de 2013. Las pinturas rupestres indican que en tiempos prehistóricos los humanos teníamos un sistema de representación artística probablemente relacionado con algunas prácticas mágico-religiosas para promover la caza. Puntas de lanza, látigos, bastones y otras herramientas relacionadas con esto están presentes en imágenes que se refieren a las tradiciones chamánicas que han existido en todo el mundo desde el principio de los tiempos según investiga Tejeda. Ahora los materiales creados por el artista en torno al chamánico se exponen con aparente orden, lo que genera dudas, nos hace pensar en el trabajo de Joseph Beuys sobre el arte rupestre gordo o contemporáneo de Ana Mendieta.